Dwarsliggen. Speurtocht naar heilzame seksualiteit.
In de VPSG komen wij op voor vrouwen en mannen die in hun leven te maken hebben
(gehad) met seksueel misbruik. We ontdekten dat seksueel misbruik zo moeilijk binnen
geloofsgemeenschappen ter sprake komt omdat er geen ervaring is met praten over
seksualiteit als zodanig. Ook niet over het goede en mooie ervan. Er is onmiddellijk gêne en
schaamte, gebrek aan taal. Of het wordt lacherig.
We merken ook steeds dat het mensen moeilijk valt een idee te krijgen van wat seksueel
misbruik is, zeker als het volwassenen betreft. Waar zijn dan die grenzen die worden
overschreden? Wat is een 'gewoon' seksueel contact en wat is misbruik? Wat is goede of
heilzame seksualiteit?
In een nieuw project
Dwarsliggen. Speurtocht naar heilzame seksualiteit willen we samen
met mensen uit de kerken hierop ingaan. Dwarsliggen betekent hier ook dwarsliggen op een
maatschappelijke trend waarbij het in allerlei situaties uit de kleren gaan, erotische situaties
creëren, seks hebben op steeds jeugdiger leeftijd als normaal of wenselijk of stoer wordt
gepresenteerd. Daar komt nog bij een media bombardement van seksuele en erotische
beelden. Dat legt vaak culturele of fysieke druk op meisjes en jongens om mee te doen.
Ga je niet mee in de trend dan loop je het risico voor gefrustreerde koe of sukkel te worden
uitgemaakt, of val je buiten de groep. Hoe moeten jongeren op het spoor komen van
kernwaarden ten aanzien van hun seksualiteit als de volwassenen zwijgen? Wij willen
dwarsliggen op deze maatschappelijke ontwikkeling. Zoeken naar nieuwe heilzame waarden.
Zonder preuts te zijn
Als VPSG hebben we ervoor gekozen om nu eerst maar eens te proberen om het gesprek over
heilzame seksualiteit te openen. En daar taal voor te zoeken. Daarbij willen we vooral vanuit
het geleefde leven, dus uit eigen ervaringen spreken. Mensen zijn verschillend en dus zijn ook
hun seksuele verlangens en mogelijkheden verschillend.
Tijdens de Oecumenische Vrouwensynode in maart zijn we daarover in gesprek gegaan.
Beginnen bij het begin: wat vinden vrouwen zelf wat heilzaam of bevrijdend is aan hun
seksuele activiteiten? Kern van alle antwoorden was: wat relationeel is. Grenzen zijn daar te
trekken bij wat voor de ander heilzaam is. Of wat niet communicatief is. In gemeenten en
parochies kunnen dit soort zaken op veel momenten aan de orde komen, bij doopgesprekken,
bij huwelijksvoorbereiding, in pastorale groepen, in jongerenwerk, in liturgie. De integriteit
van het lichaam is uitgangspunt.
Een van de meest aangehaalde bijbelteksten Joh.1,1
het Woord is vlees geworden en heeft
onder ons gewoond
is een van de fundamenten van het christelijk geloof. Gods woord heeft
vorm gekregen in een mens. Een mens met een lijf. Dus een seksueel mens.
In kerk en theologie zou het dus volop moeten gaan om mensen en hun lijf, om hun hart, hun
gevoel, hun verstand en de macht en pracht van hun seksualiteit. Om het door mensen,
mannen, vrouwen en kinderen geleefde leven, ook met zijn lichamelijk kanten.
Jeannette M.Deenik-Moolhuizen, projectmedewerkster VPSG